Mouse Island Corfu

Corfu met kinderen

Zelf hebben we al een aantal pakketreizen gemaakt naar Corfu. We hebben er zelfs een seizoen gewerkt in een all inclusive hotel. Maar met onze kinderen op reis was andere koek. Graag vertel ik hoe wij het aangepakt hebben.

Onze kinderen waren 3 en 1,5 jaar toen we in september (net toen de scholen weer begonnen, lang leve het laagseizoen 😊) op vakantie gingen. De vakantie boekten we al ruim van tevoren omdat we goede vliegticketprijzen hadden gezien (december).

We hadden nog niet veel ervaring om met onze kinderen op vakantie te gaan . De babyjaren waren erg pittig en zo spendeerden we onze zomervakanties liever in eigen tuin (geluk met het weer gehad). Maar de wens om samen naar ons geliefde Corfu te gaan, won het van onze onzekerheid. De jongste sliep bijvoorbeeld nog niet door, maar kon al wel lopen.

Doordat we Corfu al een beetje kenden, hebben we niet gekeken naar pakketreizen. Daarnaast wisten we dat we met kinderen in deze leeftijd nog geen gebruik konden maken van de miniclub of zelf konden genieten van onze rust (ze houden van actie 😊). En wat ons tijdens een eerdere vakantie was tegengevallen, waren de openingstijden van het restaurant. We wilden graag kunnen eten wanneer wij (of de kinderen) dat wilden.

Doordat we de vluchten en het appartement los van elkaar geboekt hadden, moesten we snel schakelen. We durfden niet de vluchten te boeken zonder zekerheid over de beschikbaarheid én (zeker ook zo belangrijk) de prijs van een appartement. Ook al zijn de vluchten nog goedkoop, de totaalprijs kan hard oplopen.

Het appartement lag in Barbati vlakbij ons favoriete restaurant Caryatides. Stathis, de eigenaar en zelf vaak aanwezig, en zijn familie zijn fantastisch. Overdag was het in september vaak wat rustiger in het restaurant en we hebben dan hier ook vaak gegeten voor een lunch en diner.

Het appartement zelf had geen zwembad, maar het zwembad van Nautilus in Barbati is open voor iedereen. De bijbehorende bar, schone toiletten en ligging aan het strand met uitzicht op de berg maken dit een plekje dat ik liever niet met teveel mensen deel 😉

Een voordeel van veel zwembaden op Corfu

Veel zwembaden zijn namelijk ook toegankelijk ook al verblijf je niet bij het hotel/appartementencomplex dat erbij hoort. De eerste keer gaan is misschien een beetje aftasten, maar het is erg fijn dat er keuze is. Tijdens onze werkperiode op Corfu bezochten we zo vaak verschillende zwembaden op onze vrije dag. Dus je hoeft zeker niet in de buurt van Barbati op reis te gaan voor zo’n publiekelijk toegankelijk zwembad!

Huurauto met kinderen op Corfu

We hebben getwijfeld vanaf wanneer we een huurauto zouden boeken. Maar doordat Barbati ongeveer 40 minuten van het vliegveld ligt, hebben we de auto voor de hele week geboekt en hadden zo onze heen- en terugreis ook geregeld. Autozitjes (verwacht er niet teveel van) konden we erbij boeken. Onze dagen zagen er eigenlijk uit dat we ’s morgens ergens naartoe gingen en ’s middags bij het zwembad lagen (lees: in het water speelden met de kinderen). Tussen de middag hielden we een slaappauze in ons appartement. De huurauto gaf ons de mogelijkheid om flexibel te zijn.

Bezienswaardigheden die onze kinderen erg leuk vonden:

• Mount Pantokrator, je kan er een kerkje bezoeken. Je hebt fantastisch uitzicht in alle richtingen en er is een klein cafeetje.
  • Kanoni vlakbij de hoofdstad, er is voldoende parkeergelegenheid en zo heb je tijd om een aantal dingen hier te doen.
  • Vliegtuigen spotten. Je hebt goed zicht op het landen en opstijgen van de vliegtuigen. Het lijkt alsof je ze bijna kan aanraken vanaf de brug/pad die door het water loopt.
  • Met een bootje naar Mouse Island varen. Een goedkope tocht naar een superklein eiland. Vandaar de naam 😊 Op het eiland kan je rondwandelen en het kerkje bezoeken.
  • Bij Kanoni zelf is ook een kerkje. Doordat het bijna volledig omringd is door het water levert het je gegarandeerd mooie foto’s op.
  • Canal d’Amour in Sidari, je kan hier een wandeling maken (zo kort of lang als je wilt) langs en over de rotsen. Door de mooie kleur van het water levert ook dit mooie foto’s op.
  • Kelly’s Icehouse, en als je toch in Sidari bent, is een bezoek hier de moeite waard. Het ligt aan de winkelstraat, maar het terras kijkt uit over de zee. De wafels zijn jammie!
  • Paleokastritsa, de rit er naartoe levert al mooie vergezichten op. Wij hebben zelf een beetje rondgewandeld en zijn naar het onderwatermuseum geweest met de kinderen. Maar er is ook een kasteel te bezoeken.
  • Nederlandse snackbar Tsoymerka in Gouvia. Niet dat we zonder snacks kunnen, maar voor de kinderen altijd een uitstapje. De eigenaar heeft in Nederland gewoond en maakt de lekkerste frikandel speciaal op Corfu.

Natuurlijk zijn er meer bezienswaardigheden en wij kennen zelf het zuiden van Corfu (nog) niet, maar deze korte uitstapjes kosten niet veel geld.

Uitzicht over Albanië vanaf Mount Pantokrator
Vliegtuig spotten bij Kanoni

Handige tips voor vakantie met kinderen (waar dan ook naartoe):

• Boek een appartement of hotel waar je zelf ook tijdens bedtijd van de kinderen de vrijheid hebt om te genieten van je vakantie. Zo hadden wij twee aparte slaapkamers geboekt. En het balkon met uitzicht over zee was fantastisch voor een wijntje en een chipje.
  • Omdat het restaurant erg dicht bij ons appartement was, hebben wij tweemaal samen gegeten terwijl de kinderen al op bed lagen. Toen gebruikten we onze eigen babyfoon (met goed bereik) en sinds een halfjaar gebruiken wij de app Babyfoon 3G. Een klein bedrag voor een fijne geruststelling. De app heeft onder andere een camera en een zaklampfunctie.
  • Maak elke dag een foto van je kinderen. In het slechtste geval heb je een foto als je ze kwijt geraakt bent, in het positieve geval heb je leuke foto herinneringen.
  • Bagage: omdat wij er niet vanuit gingen dat onze kinderen zelf hun bagage gingen dragen, hadden we gekozen voor 1 luiertas en 1 dagrugzak voor handbagage plus 1 grote koffer, 1 kinderkoffer en 1 opvouwbare buggy om in te checken. De buggy hebben we uiteindelijk weinig gebruikt en dat ligt vooral aan de hoogteverschillen en de staat van de wegen.
  • Speelgoed: speelgoed dat in het zwembad en in het appartement gebruikt kon worden, had onze voorkeur. Dus bijvoorbeeld stapelbekers doen het voor veel leeftijden goed.
  • Voorbereiding: ik merk dat ik liever minder verrassingen heb zodra ik met de kinderen op vakantie ga. Dus we hadden een paar kleine cadeautjes en snacks voor in het vliegtuig. We kochten ter plaatse een opblaasbeestje dat ook weer mee terug naar huis kon (wordt nog veel gebruikt als we gaan zwemmen :)). En we hadden een lijstje met uitstapjes. Ook als het bijvoorbeeld een keer slecht weer is. We hebben geen gebruik hoeven maken van de bowlingbaan, maar het was fijn om te weten dat die aanwezig en bereikbaar was.
  • Tijdsverschil: Doordat het op Corfu een uur later was, hoefden we niet onze Nederlandse ritme aan te passen. Zo aten we op Nederlandse tijd bijtijds, maar op een redelijk Griekse tijd. Sowieso vonden we het niet erg om vaak in nog lege restaurants te eten, dat is net zo relaxed met beweeglijke kinderen. Een extra voordeel was dat ze niet mega vroeg lokale tijd wakker werden.
  • Periode: we waren in september in Corfu. Dan zijn er vaak wespen. Dat maakte onze balkontijd overdag erg beperkt, wat jammer was. Bij het eten in de restaurants en op terrasjes vroegen we altijd om koffie om aan te steken. Dat verjoeg de wespen redelijk.
  • Dieet: drie van ons gezin drinken / eten geen koemelk en twee daarvan ook nog eens geen gluten. Daarom hadden we zelf een pak glutenvrije pasta en havermout meegenomen. Gelukkig maar, want toen waren er nog niet veel winkels die glutenvrije producten aanboden. Een koemelkvrij alternatief, amandelmelk of soja melk, was bijna in elk supermarktje te verkrijgen. Ik raad je aan om vooraf te checken of jouw dieetbenodigdheden ter plaatse te koop zijn. En anders wat voorraad meenemen in je bagage.
  • Kan je het via internet niet vinden? Bezoek dan een forum van de locatie. Zo is er een levendig Facebook forum over Corfu.